Chcete si najmout firmu na vedení účetnictví? Bez těchto podkladů se neobejdete

Chcete si najmout firmu na vedení účetnictví? Bez těchto podkladů se neobejdete

Když se řekne účetnictví, spoustu z nás napadne jen hromada účtenek a úmorné papírování spojené s dohledáváním několik měsíců starých transakcí. Účetnictví nám však kromě této titěrné a nepříliš oblíbené práce může zajistit i řadu výhod v podobě nejrůznějších slev na daních. Abychom však měli o těchto věcech přehled a žádná z výhod nám neunikla, je dobré svěřit své účty do rukou odborníků. V tomto případě máme na výběr z pravidla ze dvou možností – zaměstnat vlastní účetní, nebo si najmout účetní firmu.

Zaměstnat vlastní účetní se vyplatí především velkým firmám s vyšším počtem zaměstnanců. Pro menší podniky o pár lidech je zase výhodnější externí účetní firma, jelikož nemusíme platit za drahé účetnické softwary a za jakékoliv možné chyby je zodpovědná účetní firma, která je pro tyto případy pojištěná. Účetní firmu si můžeme najmout jen na vypracování přiznání k dani z příjmu, které se koná jednou za rok, nebo ji svěřit kompletní personální agendu a být s ní v pravidelném kontaktu.

Účetní firma se nám sice může postarat o daňovou evidenci či mzdovou agendu, nicméně bez naší pomoci se to neobejde. Aby totiž účetní mohl všechno správně zpracovat, potřebuje k tomu naše dokumenty. A to je právě naše část práce.

Co se týče personální agendy, musíme dát dohromady veškeré smlouvy, dohody, růžová prohlášení, mzdové listy, potvrzení o zdanitelných příjmech z předchozího roku, smlouvy o úvěrech na bydlení a životní pojistky, zbývající dny dovolené našich zaměstnanců či informace o zaměstnancích na rodičovské dovolené.

Pokud po účetní firmě budeme požadovat celkové vedení účetnictví, a ne jenom personální a mzdovou agendu, budeme potřebovat dokumentů o něco víc. V tomto případě je třeba mít nachystané účetní uzávěrky, účetní deníky, hlavní účetní knihu, inventurní seznam majetku, drobný majetek, zásoby, zboží, materiál a hotovost v pokladně, zůstatky na účtu za uplynulá účetní období či knihu závazků a pohledávek.

Při podání daňového přiznání musíme účetní firmě dodat podklady o veškerých příjmech a výdajích, majetku, závazkách a pohledávkách v podobě inventárního zápisu, daňová přiznání z minulých let a potvrzení ke slevám na dani. Pokud si nejste jisti, co všechno účetní firmě předat, neváhejte se na ni obrátit.