Jak si vybrat správného účetního specialistu?

Jak si vybrat správného účetního specialistu?

Vedení účetnictví je povinnou součástí každé podnikatelské činnosti. Jedná se však oblast neoblíbenou nejedním začínajícím podnikatelem, kvůli složitosti a komplexnosti celé účetní agendy. Účetnictví má povinnost vést každá firma i živnostník a pro jeho úspěšné zvládnutí je potřeba znát řadu pravidel a postupů. Jelikož se zákony a směrnice týkající se účetnictví neustále mění a je nesnadné je sledovat, nenaleznete na trhu mnoho firem, které by se o své účetnictví staraly samy. Přejete-li si mít jistotu, že máte své účetnictví v pořádku, je ideální se poohlédnout po specialistovi, který se vám o účetnictví postará a poskytne vám popřípadě i další daňové poradenství.

Pokud jde o výběr specialisty, máte dvě možnosti. Můžete si najít kvalifikovanou osobu a zaměstnat ji přímo ve vaší firmě anebo si najmout externistu. Při rozhodování, kterou možnost si zvolíte je potřeba zvážit několik aspektů. Prvním z nich je velikost vaší firmy. Z logiky věci se najmutí externisty vyplatí spíše menším firmám, které nejsou zatíženy takovým množstvím účetní práce. Ve větších firmách s více zaměstnanci bývá naopak objem takový, že je výhodnější zaměstnat specialistu na plný úvazek, jelikož mu správa účetnictví zabere mnohem více času. Výhodou vlastního účetního je bezesporu také to, že je schopen pružně reagovat na nově vzniklé akutní situace a může se jedné firmě trvat svou celou pracovní dobu a znát přesné interní postupy a všechny důležité informace, což je pro větší firmy klíčové. V případě externího účetního je vždy potřeba počítat se situací, kdy nutně potřebujete jeho služby, ale on vám v daný okamžik není k dispozici.

V čem je naopak výhodné externí účetní? Bezesporu v tom, že externí účetní je zpravidla pojištěn a vy se tak nemusíte obávat případných potíží spojenými s chybným vedením účetnictví. Jelikož účetní netráví v dané firmě tolik času, může díky svým zkušenostem z jiných míst poskytnout nový vhled na různé situace. V neposlední řadě pravděpodobně ušetříte na účetním softwaru, který si externisté zpravidla řeší sami a vám tak odpadá jedna starost.