Odklad povinné školní docházky. Kdy je opodstatněný, a kdy může dítěti uškodit?

Odklad povinné školní docházky. Kdy je opodstatněný, a kdy může dítěti uškodit?

Přestože povinná školní docházka by měla ze zákona začít v šesti letech, rodiče často nejsou přesvědčeni o tom, že je jejich dítě na nástup do školy připravené. I tady tak existují výjimky z pravidla, které mohou dětem prodloužit či zkrátit pobyt v mateřské škole o rok. Ani o ročním odkladu, ani o dřívějším nástupu do školy však nerozhodují sami rodiče. Způsobilost dětí k nástupu školní docházky posuzují učitelky v mateřské škole, pedagogové při zápisu, pediatři či psychologové v poradnách. Kdy je tedy odklad na místě a jak o něj správně požádat?

S návrhem na odklad školní docházky můžou přijít rodiče sami. Přeci jen znají svoje dítko nejlépe, a tak nějak tuší, co pro něj je dobré a co ne. Aby však byla žádost skutečně objektivní, potřebujeme k ní vyjádření odborníků. Ideální je tak konzultace s pediatrem, nebo přímo návštěva psychologické poradny, kde nám řeknou, zda je dítě na nástup do školy dostatečně zralé. V opačném případě získáme doporučení k odkladu, které nám bude při žádosti o odklad více než nápomocné. Další možností je, že nám odklad doporučí přímo pedagogové u zápisu do první třídy. Na základě povídání a drobných cvičení, které s dětmi absolvují, dokáží odhadnout, jestli je dítě na výuku připravené, nebo se například těžko koncentruje a chvíli neudrží pozornost. I přes doporučení odborníků mají však stále hlavní slovo rodiče dítěte.

Pokud je odklad povinné školní docházky opodstatněný, může být pro dítě velkou úlevou. Nezvládnutá první třída totiž může ve školákovi zanechat spoustu nepříjemných zážitků. Ty pak mohou dětem způsobit bloky, které si nesou v lepším případě po dobu školní docházky a v horším po celý život. Pokud se totiž rodiče nerozhodnou pro odklad ještě před nástupem do školy, může se dítě během prvního pololetí ještě vrátit do mateřské školy. Zbytečně však dítě vystavíme ostudě z toho, že vedle svých vrstevníků pohořelo. Takový handicap se potom těžko překonává.

Na druhou stranu nevhodný odklad může dítě zbytečně zbrzdit. Šest let věku jsou pro děti klíčovým rokem k získávání nových vědomostí, které nasávají jako houby. Výzkumy dokonce ukazují, že rok nástupu dítěte do školy silně ovlivňuje jeho budoucí vzdělání a kariéru. Pokud je tak dítě v šesti letech na nástup do školy zralé, není důvod povinnou školní docházku odkládat.