Děti k učení nepřinutíme, škola by je měla bavit

Děti k učení nepřinutíme, škola by je měla bavit

Školství je nejen v České republice oblastí, která je neustále podrobována kritice. Jak by taky ne, společnost se neustále vyvíjí a to, co fungovalo na děti ve škole před třiceti lety, je dnes jednoduše zastaralé.

Zatímco dříve škola v dětech probouzela zvídavost, protože byla často jediným místem, kde se mohly dozvědět nové informace, dnes je považována spíše za nepříjemnou povinnost. Chytré telefony a neomezený přístup k internetu dětem umožňují dozvědět se cokoliv je zajímá, a to často i bez rodičovské cenzury. Aniž by tak musely vstát od počítače, mohou si zjistit, kdo byl nejstarším Přemyslovcem, kolik obyvatel má Francie, či jak se mluví ve Venezuele. Díky stále pokročilejším technologiím zaměřeným na opravu gramatiky a online překladače cizích jazyků se s internetem v mobilu dorozumíme prakticky všude na světě, aniž bychom museli vzpomínat na naučené fráze či listovat papírovým slovníkem. Motivace dětí k usedání do školních lavic se tak pochopitelně rok od roku snižuje, stejně jako často klesá i respekt učitelů a s ním spojená ochota děti vzdělávat.

Také vysoký životní standard a neomezené možnosti, o kterých se dětem před revolucí ani nesnilo, mohou přispět k tomu, že děti vzdělávání a pozdější kariérní růst, nebudou považovat za něco vzácného a hodnotného.

Motivace k učení na základní škole je však pro budoucí vzdělávání dětí naprosto klíčová. Ani přístup k nejchytřejším telefonům a moderním technologiím jim totiž nezajistí zisk dobré práce a dobré životní úrovně. Je proto důležité školství neustále vylepšovat, zatraktivňovat a zejména přizpůsobovat aktuální době a jejím možnostem či omezením.

Kromě vedení samotné výuky je jedním z nejdůležitějších faktorů také přístup učitelů k žákům. Je důležité si uvědomit, že děti ve třídě nejsou jako vojáci a každý z nich může mít při výuce trošku jiné potřeby a omezení. S tím souvisí také způsob hodnocení práce žáků ve výuce. Pro pozitivní motivaci je důležité žáky mezi sebou neustále nesrovnávat ale naopak se zaměřit na budování jejich vzájemné spolupráce. Díky tomu budou mít děti možnost přispět svými vlastními kvalitami a zároveň se nenásilnou formou učit od ostatních žáků.

Ke zlepšování kvality výuky na základních školách a rozvoji a zdokonalování učitelů vznikla také asociace pedagogů základního školství, která sdružuje učitele se stejnou vizí z různých škol. Posláním asociace je propojit školskou politiku státu s poznatky z praxe a tím přispět k jejímu zlepšení. Asociace organizuje také nejrůznější akce zaměřené na odborný růst pedagogů.