Co nám na STK ještě projde a co už ne

Co nám na STK ještě projde a co už ne

Každý majitel auta musí jednou za čas navštívit obávanou stanici technické kontroly neboli STK. Pokud máme nové auto, první kontrola STK nás čeká po čtyřech letech. Po absolvování této první prohlídky bychom si potom na STK měli udělat výlet každé dva roky.

Zatím se nepoužívají diáře na více než jeden rok a tak se může zdát obtížné tuto frekvenci uhlídat. Naštěstí nám to může povědět samo naše auto. Na poznávací značce každého vozu se nachází malá červená nálepka s vyznačeným datem splatnosti STK. Další možností jak bezpečně zjistit termín požadované návštěvy je nahlédnutím do velkého technického průkazu. Toto datum je opravdu dobré si pohlídat, protože v opačném případě nám hrozí nemalé sankce. Ve hře je nejen pokuta ve výši až deset tisíc korun, ale také zákaz řízení. V případě, že se nám v době, kdy máme prošlou STK, stane autonehoda, jíž budeme viníkem, pojišťovna nám vzniklé škody nemusí proplatit.

Na návštěvu STK si s sebou musíme vzít čtyři věci. Malý technický průkaz, velký technický průkaz, zelenou kartu a samozřejmě naše auto. Pracovníci kontroly našemu auto poté zkontrolují řízení, brzdný systém a účinnost brzd, stav podvozku a jeho částí, motor a jeho výkon, výfukový systém, funkčnost bezpečnostních pásů a airbagů, povinnou výbavu auta a další. Součástí každé STK je také měření emisí. A s čím nás kontrolou ještě nechají projít a s čím už ne?

Drobné závady jako je například nefungující odstřikovač, drobně poničená poznávací značka, poškozená zástrčka pro tažné zařízení či poničený stěrač. Tohle jsou věci, se kterými z kontroly odjedeme pouze s doporučením opravy a zdviženým prstem. Naše nálepka se ale ocitá v ohrožení v případech, jako je například dodatečné ztmavování skel vozu. Zákon přesně stanovuje, jaká musí být světelná propustnost předních a bočních skel vozu, takže případné ztmavení skel nám potom může na kontrole značně zkomplikovat život. Další věcí, nad kterou kontroloři oči nepřivírají je špatná volba pneumatik. V každém technickém průkazu je uvedeno, jaké pneumatiky má mít náš vůz a s těmito stanovy je neradno experimentovat. Další problém může nastat také při úniku provozních kapalin. Není nikde přesně stanoveno, jaká míra propustnosti je ještě povolená, takže je lepší si před návštěvou STK nechat tento problém opravit v servisu.

Všechny tyto závady ale nejsou asi nic, co by nás samotné nenapadlo spravit. Před návštěvou STK je proto dobré, nechat si případné závady zkontrolovat v servise.