Mazat, mazat, mazat

Mazat, mazat, mazat

V dnešní době vlastní auto už téměř každý. Někdo ho využívá jen svátečně, když například jede dvakrát ročně navštívit rodinu do jiného města, jiný si bez něj nedokáže představit své každodenní fungování. Aby ale auto dobře fungovalo a bylo pojízdné, potřebuje poměrně častou údržbu. Nemluvím tu jen o doplnění paliva nebo vody do ostřikovačů. To jsou běžné úkony, které dělá asi každý. Jsou to totiž všechno věci, které jsou nějakým způsobem viditelné nebo zaznamenatelné. To, že nám došel benzín, poznáme snadno- nejdříve nám začne svítit kontrolka, a když ani potom benzín nedoplníme, auto přestane jet. U zmíněné vody do ostřikovačů, je to podobné- chceme si umýt přední sklo, přitáhneme k sobě páčku které by měla spustit ostřikování- a nic. O vnější údržbě jako je čištění a umývání auta ani nemluvě.

Existují ale také věci, které na první pohled nevidíme a přesto si žádají možná největší a nejdůkladnější údržbu ze všech. Mluvím tu o motoru a o věcech schovaných pod kapotou. Motor a další funkční věci díky kterým naše auto funguje, startuje a jezdí jsou velice složité mechanismy. Abychom zabránili, nebo alespoň zpomalili jejich opotřebovávání, je třeba pravidelně promazávat třecí plochy v autě. Jsou to právě různé typy maziv, které pro tyto účely používáme. Maziva jsou vlastně různé typy průmyslových olejů, které se vyrábí z ropy, respektive ropa tvoří jejich základ. Aditiva jsou potom složky, které se do maziv přidávají pro zlepšení některých jejich vlastností. Tím, že do oleje přidáme různí druhy aditiv, získáme olej s přesně danými vlastnostmi, který potřebujeme pro náš účel použití.

To, jak často byste ve vašem autě měli vyměnit motorový olej není přesně dáno, ač na to existují určité tabulky. Každé auto je ale individuální a to především v tom, jak často a na jakých cestách ho řidič využívá. Nicméně pár rad přeci jen existuje. Každá automobilka doporučuje nějaký maxilální limit výměny. Pokud například častěji jezdíte v městském provozu nebo se studeným motorem, zkraťte tyto limity zhruba o 20- 30%. Pokud byste chtěli určit optimální interval výměny oleje přesně pro váš vůz, můžete si nechat zanalyzovat váš vyjetý motorový olej ve zkušební laboratoři, kde vám pak sdělí, jestli interval výměny příště prodloužit, zkrátit či nechat stejný.